tisdag 1 juli 2014

Uppdatering av helgens fasadarbete...

Idag blev jag klar med att grundmåla garageportarna. Jag försöker intala mig att det verkligen får ta den tid det tar, men jag måste erkänna att jag är lite irriterad över att jag inte kommit längre med målningen. Det gäller verkligen att tajma in målarstunderna mellan skurarna... Suck. Det går inte riktigt att lita på väderleksprognoserna har jag märkt. Så nu tar jag det dag för dag och är det bra målarväder så åker färg och pensel fram, annars inte...

Eftersom vi skrapat fram en hel del rena träfläckar på garageportarna var vi tvungna att börja med att impregnera dessa träfläckar först. Till det använde jag impregneringsolja från ALCRO. Den var mycket lättarbetad och dryg. Det bästa är väl att den är övermålningsbar efter bara 30 minuter. (Om du ska måla med en vattenburen färg). Nu hann jag inte göra det eftersom lillasyster, storasyster och annat drog i mig. Men har man möjlighet så är det ju bara att måla på! =D

Vi använde impregneringsolja från Alcro innan vi började måla garageportarna med målarfärg.
Första steget med impregneringsoljan på de bortskrapade bitarna är avklarad och nu påbörjas grundmålningen!

Efter impregneringsoljan var det dags att grundmåla med Grundfärg trä - även den från serien BESTÅ från ALCRO. Vi köpte först 1 Liter men det räckte inte för att måla två garageportar. Nu är jag inte världens bästa på att stryka ut all färg från penseln. Jag är inte så snål när jag målar så det är mycket möjligt att det hade kunnat räcka med en 1 liters burk. Men för oss blev det alltså två 1 liters burkar.

Efter impregneringsoljan var det dags för grundmålning och då använde vi Grundfärg trä från Alcro.

Första garageporten målad en omgång...

Båda garageportarna grundmålade en gång med Alcros Grundfärg Trä - PUH!

Vänstra garageporten målad två gånger - lillasyster håller koll från vagnen!

På bilden ovan ser man tydligt vilken skillnad det gör att endast grundmåla en gång. Det är såklart även beroende av vilken färg som ligger underst - nu var ju våra garageportar brunmålade så det är ju inte så konstigt att det krävs två strykningar med grundfärgen. Men det känns bra att kunna se skillnaden såhär - särskilt när en del besserwissrar tyckt att det är totalt onödigt att grundmåla två gånger - slöseri med tid och färg och alldeles onödigt! Humpfr - det tror jag nog inte!

Så efter att ha skrapat bort färg från trät, målat de bortskrapade partierna med impregneringsolja och till sist målat hela garaportarna två gånger med grundfärg så ser resultatet ut såhär:



3 kommentarer:

  1. Så flitig du är. Måla är bland det tråkigaste jag vet. Snark!! Men resultatet blir ju oftast bra, så det är ju bara att bita i det sura äpplet och pensla på. :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hihi! Ja jag vet, det är verkligen inte superkul.. Och jag försöker att INTE tänka på hur mycket vi egentligen har kvar att måla... Då hade jag gett upp för länge sen... =D .Det finns ju såååå mycket roligare saker att göra i trädgården just nu än att måla fasaden... Suck. Men men. Jag kommer nog vara grymt nöjd när det är färdigt och det bästa av allt är att vi inte behöver göra om detta på många många år! =D

    SvaraRadera
  3. Tack för din låååånga kommentar inne hos mig, jätteroligt att lära känna dig! Yoga började jag på i våras och bara älskar det. Vilken yoga undervisar du i? Själv går jag på medicinsk yoga och tycker det är toppen, passar mig perfekt. Har upptäckt Malin Berghagens böcker och bara älskar dem. Har du en egen studio eller hur jobbar du?

    Fint ni gör vid ert hus! Måla är inte den roligaste sysselsättningen precis men fint blir det.

    Jätteroligt att du gillar min blogg, jag gillar din, så vi lär säkert ses här i bloggvärlden framöver, kul. Jag lägger dig bland mina favoriter förstås!

    Varför vi har så många kaniner? Vi har 6 st i nuläget och jag är på gång att starta uppfödning. För att jag älskar djur och för att kaniner är lätta att ha. Först och främst vill jag sälja ungarna till liv men jag är heller inte främmande för att sälja dem till kött. De belgiska jättarna ligger mig varmt om hjärtat, de har sån personlighet och är lätta att få tama.

    Ja, vi har det bra här ute på vischan men det har tagit sin tid att komma in i det här enkla livet, en ständig process, som vi gillar.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!