onsdag 25 juni 2014

Ser ditt kylskåp ut som mitt?...

Nu har det regnat flera dagar här och fasadtvätten och fasadmålningen ligger lite på is. Vi skulle kunna fortsätta tvätta resten av husets väggar men pappa är dessutom sjuk så det får vänta lite... Kollade väderleksrapporten fem dagar framåt och det skulle regna varje dag... suck...

Nåja, det positiva med att framsidans projekt får ligga på is i väntan på bättre väder är att jag får tid att pyssla inomhus... Baka, städa och organisera. Eller, ja, åtminstone det lilla jag hinner med när lillasyster sover eller är sysselsatt på egen hand... Vilket egentligen inte handlar om så många minuter... hrm...

Men idag lyckades jag påbörja ett projekt som jag blev inspirerad av på bloggen I heart organizing, bloggerskan är ett riktigt organiseringsfreak men jag blir väldigt inspirerad av hennes energi och organiseringsidéer.

När jag såg bilderna på hennes kylskåp blev jag så otroligt inspirerad och tänkte att ETT SÅDANT FINT, RENT OCH ORGANISERAT KYLSKÅP VILL JAG OCKSÅ HA! Vårt kylskåp ser LÅÅÅÅÅÅNGT ifrån ut som hennes, och jag har länge svurit över hur äckligt det lätt blir i kylskåpet och vilken oreda det är bland våra grönsaker. Jag är så trött på möglande grönsaker i äckliga plastförpackningar och plastpåsar.
Inte nog med att grönsakerna lättare möglar och blir sunkiga i plastpåsarna, man ser inte riktigt vad som egentligen finns i alla påsarna som ligger ovanpå varandra. Ganska ofta kommer vi hem efter en veckohandling och har handlat något som redan finns i grönsakslådan - långt ner där under all plast...

En tredje anledning till att ta tag i sitt kylskåp och rengöra och organisera är ju faktiskt att det är otroligt mycket mer lockande och inspirerande när man ska laga mat och se en sådan här organiserad hylla -

Ordning och reda i kylskåpet - härligt inspirerande när man ska laga mat och lätt att hålla rent!

än en sådan här låda med en massa plastpåsar och dubbla förpackningar av jag vet inte vad... Jag glömde att ta en bild på hur hyllplanet såg ut innan jag rengjorde och organiserade men bilden på lådan under hyllan ger ju er en aning iallafall. Lägg till lite gammal blast som fryst fast i bakre kylskåpsväggen, smutsigt och äckligt hyllplan och några ofräscha grönsaker... Blä!

Oreda i lådan undertill...

Visst ser det otroligt mycket bättre ut på den översta bilden? Jag är supernöjd! Jag har sett att Biltema och Ikea har glasburkar och lådor/byttor i glas som jag tänkt införskaffa och använda i kylskåpet men tills det är gjort så fick det bli vad vi hade hemma. Det är en sådan FRÖJD att öppna kylskåpet och se min fina organiserade och rena hylla. Känner du en fröjd när du öppnar ditt kylskåp? Är du duktig på att hålla ordning och rent?  Jag hoppas iallafall att vi ska kunna fortsätta hålla en sådan här ordning i vårt kylskåp nu. Det kan iallafall inte bli sämre än tidigare...

5 kommentarer:

  1. O, vad ljust och fint det blev. Förra sommaren målade vi vårt bruna 70-tals hus i en väldigt ljusgrå nyans, likt er och det blev ett helt nytt hus.
    Fin blogg, första gången jag tittar in här. Kram Christina
    Välkommen till min blogg :)

    SvaraRadera
  2. Oj, nu hamnade min kommentar vid fel inlägg.. skulle vara vid målningen av garageportar.
    Christina

    SvaraRadera
  3. Wow vad läckert! Tack för den idén och inspirationen. :-)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!