måndag 21 juli 2014

Trädgården i juli

Idag är det min födelsedag - hipp hipp hurra för mig! =D
Gick igenom lite bilder i kameran och såg att jag glömt lägga ut bilder som jag tog i början av juli. Det är trädgårdsbilder och visar egentligen bara hur lite vi har som växer i år, men all fokus har fått ligga på en nyfödd liten lillasyster och så att få ordning på framsidan. Försöker tänka att mitt sug efter  blommor och köksträdgård kommer tillfredsställas lite bättre nästa år... =D

Så i början av juli 2014 var det tomatplantan, sallad, tagetes, höstflox och funkia som frodades för fullt! Att det är detta som växer är egentligen mer en slump än någon planering what so ever. Salladsfröna fanns kvar från förra året. Luktärtfröna fick jag från svärfar, ampeltomaten valde storasyster ut vid ett besök på Plantagen och då kunde jag inte säga nej, vill hon ha en tomatplanta över en glass i en butik så är inte jag den som säger nej.. ;-)
Den andra tomatplantan och paprikaplantan som storasyster planterat på dagis vet jag inte vad det är - med största sannolikhet är det frön som kommer från "köpfrukt". Alltså inga köpfröer. Tomatplantan har sett bra ut tills nyligen då jag tycker det ser ut som om den har ohyra. Med paprikaplantan kommer det nog inte att hända så mycket mer med... Men hon är ju glad över att det är hennes plantor.

Som jag skrivit tidigare har jag aldrig sett vår funkia blomma tidigare. Det kan vara att den varit totalt ignorerad i vår förra trädgård - som var väldigt mycket större än denna. Men jag tror den trivs super bra på den här platsen för så här stor har den aldrig varit! Jätte kul! I början när jag såg att det kom blommor räknade jag till 9 st och tyckte det var helt fantastiskt - men nu när alla blommor kommit fram så kom jag fram till 19 blommor!!! Så glad jag blir!

Ska bli kul att se vilka bilder/blommor/växter som dominerar i juli nästa år!

Olika sorters sallad kantat av färgglada lysande tagetes - härligt med färger!

Luktärt som sent kom ner i jorden...

Ampeltomat Red Stripe 

Tomatplanta av okänd art som storasyster planterat på dagis.

Ännu en planta som storasyster planterat på dagis - paprika av okänd art

Höstflox som jag fått av en snäll granne - den har blivit jätte stor och verkar trivas finfint där den står!

Funkia som vi tog med oss från vårt förra hus - den är jätte stor och så vackert grön!

Närbild på en blomma på min frodiga funkia - ser ni stråna på den längsta ståndaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!