onsdag 16 juli 2014

En brun bajskorv i rabatten...

Gick ut i trädgården i morse och njöt av lite morgonsol när jag plötsligt fick se en brun bajskorv på väg in i min blomsterrabatt... Ja, enligt storasyster ser det faktiskt ut som en bajskorv, och ja, jag kan väl hålla med henne om det...

En spansk skogssnigel / mördarsnigel i rabatten?

Var lite osäker på om det var en mördarsnigel, alltså en spansk skogssnigel, eller en "vanlig" harmlös snigel. Men efter att ha sökt runt på nätet så tror jag tyvärr att det är en spansk skogssnigel. Blev osäker först efter att ha läst på Naturhistoriska riksmuseets hemsida  och tänkte att det kanske kunde vara en röd skogssnigel. Men efter att ha läst på snigelakutens hemsida där det står att den röda skogssnigelns slem är gult eller orange så får jag dra slutsatsen att det är mördarsniglar som har hittat hit... =(
På väg in efter kameran för att fotografera detta slemmiga djur såg jag en till i gräsmattan!! Uörk!



För att kunna göra en säker artbedömning om det är en mördarsnigel eller inte så måste man skicka in snigeln till riksmuseet för anatomisk undersökning och det känns lite "overkill" just nu.

På vårt staket ut mot gatan så hittar man alltid någon enstaka snäcka men det gör mig inget. Det fascinerar storasyster och så är de fina där på staketet. Och vad jag vet så gör de ingen skada...

Men jag ska ta mig en tur i trädgården ikväll igen och se om jag hittar fler "bajskorvar"... Grrr...


5 kommentarer:

  1. Grattis att du ändå har klarat dig så här länge. Nu börjar en ny fas i trädgårdslivet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Usch ja fast de kunde ju fortsatt att hålla sig borta... ;-)

      Radera
  2. Usch ja. Det där är inga roliga monster. Skönt att ni har sluppit så länge.
    Här har vi invasion i år. En torr, solig dag tar vi ca 60-100. En regnig dag kan det bli 500...
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju helt galet!!! Hur orkar ni Ellinor???

      Radera
  3. Har också haft en totalinvasion av dessa äckliga kryp i år. De mumsar upp alla mina zucchiniblommor. Blir tooooooooooookig!!!! Men vad hjälper de, de fortsätter mumsa i sig. Ha en fin helg!!/Annelie

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!