tisdag 15 juli 2014

Bokashivätska / bokashite - vad gör man med den?

Ja nu är vi ju inne på vår tredje bokashihink och den är lite större än de vanliga hinkarna med lock och så har de ju en tappkran. Det rekommenderas att tappa bokashihinken på vätska 1-2 ggr i veckan men jag måste erkänna att jag varit väldigt dålig på det - men trots det så har hinken varken luktat dåligt eller blivit dålig. Vi kommer bli färdiga med denna hinken efter kvällens middag och då kommer jag ha tömt bokashihinken på vätska 2 gånger bara. Så det är alltså ingen fara om man glömmer att tömma ett par gånger i veckan. Men det är bra om man gör det - man får ju finfin gödningsvätska som man kan använda till växter och jord inom-och utomhus!

Det är superlätt att tappa bokashihinken på vätska genom tappkranen på hinken.

Men inte nog med det - du kan även hälla bokashivätskan outspädd i toalettstolen och avloppsbrunnen i ditt hus/lgh - låta det stå över natten och sedan spola som vanligt nästa morgon. Då får de goda bakterierna tid att käka alger och annat äckligt som man inte vill tänka på eller vill ha i sina avloppsrör...

För att använda bokashivätskan / bokashiteét till gödning så ska det spädas 100 gånger! Jag tar 2 tsk bokashivätska i en 1 L flaska som jag sen vattnar växterna med. Lätt som en plätt! Jag hoppas mina gröna vänner tycker om bokashi lika mycket som jag för jag är annars väldigt dålig på att ge de någon gödning överhuvudtaget. =(  
Så det här blir en fin bonus för mina växter både inne och ute. Man ska försöka använda bokashivätskan så fort som möjligt. Som jag förstår det håller det endast ett par dagar i kylskåp. Jag har förvarat vätskan i en flaska i kylskåpet sedan i förrgår i väntan på tid att användas. Så jag får väl se till att använda det idag. =D


Bokashivätska eller rabarbersaft - vilken flaska var det nu egentligen???


Förresten visst vore det kul om någon tog bokashiflaskan istället för flaskan med rabarbersaft i kylskåpet... hihi... Fast risken är nog inte så stor - det räcker att skruva av korken på flaskan så inser man att DET HÄR ÄR INTE RABARBERSAFT! =D

2 kommentarer:

  1. Verkar ju fiffigt det där. Dina växter kommer troligen skjuta i höjden!

    Ha det så bra

    SvaraRadera
  2. Ja visst vore det häftigt om det gjorde det! =D

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!