onsdag 18 juni 2014

Yes! Med hjälp av Bokashi hade mamma rätt!...

Jahapp, då har ännu en vecka gått och Sita har varit här och tömt vårt sopkärl igen. Förra veckan fyllde vi soptunnan till knappt hälften och denna veckan blev det ännu mindre... Var tvungen att ta en bild för att visa pappa i familjen och bevisa att mamma hade rätt! =D

Vår (nästan) ekande tomma soptunna...

I början av året så diskuterade vi nämligen vår "sopsituation" för jag gick igenom vår ekonomi (som jag gräver ner mig ordentligt i en gång om året) och funderade på om det fanns något vi kunde dra in på eller någon utgift vi kunde minska. Och det var då tankarna om våra sopor och avfall satte igång på allvar. Trädgårdskärlet/trädgårdssoptunnan var vi båda överens om att vi direkt kunde avboka eftersom pappa kör förbi avfallsstationen varje dag till jobb och kan därmed lämna eventuellt trädgårdsavfall då.
Men... När det gällde den vanliga soptunnan så var vi inte alls överens... Pappa ansåg att det inte fanns en chans "in hell" att vi skulle kunna gå ner en storlek i soptunna. Snarare tyckte han att vi behövde byta upp oss till en storlek större eftersom tunnan varit proppfull de senaste gångerna. Så för att behålla familjefreden så lät jag diskussionerna vara där, men i mitt huvud lät det "vi får väl se".... ;-)
Och så började jag titta lite mer på kompostering och vilka möjligheter vi hade. Jag har velat börja kompostera i många år men har tyckt att det varit för stor utgift för en varmkompost och sen har vi inte riktigt haft möjlighet/plats till att ha en kompost i trädgården. Jag är inte heller så intresserad av att ha en maskkompost inomhus eller utomhus. Jag är djurvän - men är inte lika förtjust i ALLA djur... =D
Så stötte jag då på det här med BOKASHI - kökskompostering. Det var bara av en slump som jag började titta närmare på det. Och ju mer jag läste desto mer intresserad blev jag och ville verkligen prova! Vi har nu pysslat med Bokashi i snart en månad och är ju som sagt grymt överraskade över hur mycket köksavfall vi egentligen producerar och än så länge är vi väldigt nöjda med vår bokashi. Men det roligaste är ju att få se om och när det blir jord av vårt köksavfall! Vår första bokashi-hink är fortfarande på jäsning och snart  är den andra hinken också full och ska sättas på jäsning.

Vi har fått hem den nya bokashi hinken som jag beställde och den är faktiskt lite mindre än vad jag trodde den skulle vara, men den ska ju enligt uppgift vara några liter större så det borde göra en liten skillnad iallafall. Och så har vi den där tappkranen också - ska bli kul att tappa bokashi hinken på vätska som jag sen kan göda mina inneväxter med. Det behöver de verkligen, så glömda som de har blivit nu under och efter min graviditet...


Bokasi hink nr 3 - denna är lite större än de andra hinkarna + med en tappkran.

Ja iallafall, nu kom jag på sidospår. Jag visade bilden för pappa och han fick ju till slut medge att jag hade rätt... Även om det satt långt inne... ;-)
Så idag har jag mailat Sita för att byta storlek på vår soptunna. Man kan välja mellan 5 storlekar på soptunnan.

  • 80 liter   = 1 469 kr
  • 130 liter = 1 638 kr
  • 190 liter = 1 778 kr
  • 240 liter = 1 928 kr
  • 370 liter = 2 479 kr
Idag har vi 190 liters soptunnan och ska alltså nu byta ner till 130 liters tunnan. Det är inte stora summor det handlar om, jag vet. Men det handlar också om tillfredsställelsen att veta att man inte är så beroende av andra. Jag nosar lite på självhushållning, jag vet. Och jag vet att vi inte kan vara helt utan en soptunna, men bara att minska ner på storleken känns bättre. En annan stor del i det hela är ju det häftiga faktum att kunna producera egen jord av sitt matavfall - hur coolt är inte det! Att det liksom kan gå även om man inte bor i en villa med stor trädgård eller har en gård på landet. 
Jag ser fram emot den närmsta månaden då innehållet i bokashi hink nummer 1 och 2 ska blandas med lite jord och till slut få bli härlig jord till mina växter!

Gör du något medvetet för att minska ner på din sopmängd? Sorterar eller komposterar eller inget alls kanske?

5 kommentarer:

  1. Hej! Vad kul.att hitta in till er! Härlig header!
    Läser att du är egen företagare, inom vilken bransch undrar jag då lite nyfiket?
    På återseende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna och välkommen hit! Vad roligt att du tycker om min header - det är min familj det! =D Ja jag är egen företagare och har varit det sedan 2002 även om min inriktning har ändrats på vägen. Idag är jag yogalärare samt hjälper pappa i familjen med hans företag. Du vet, lite pappersexercis och sådant.
      Ha det fint!

      Radera
  2. Alltid trevligt när man märker att man kan göra skillnad. Så där duktig som ni är jag verkligen inte. Men jag har i alla fall kommit igång med ett ordentligt trädgårds-kompostsystem i år. Min jord hungrar efter bra mylla så det ska bli kul att kunna sprida ut näringen i höst/vår.

    Ha en riktigt fin midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul Ellinor! 'Men du det låter inte så lite med ett trädgårds-kompostsystem! Vår jord hungrar också efter näringsrik mylla så det ska bli kul att få fylla på med mylla som man skapat själv! Häftigt!

      Ha det fint!

      Radera
  3. Vad kostar en bokashihink då? Och hur många har ni egentligen? Jag komposterar bara vanligt trädgårdsavfall nu för tiden eftersom vår kommun erbjuder billigare sophämtning om man har en soptunna för organiskt avfall och sen källsorterar vi allt möjligt så själva soptunnan blir sällan full ändå. Just att få bort stanken från vanliga soppåsen är ju skönt när man har en lite mindre påse som ska slängas separat. :)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!