måndag 16 juni 2014

Vilken saftig dag!

Efter tips från källa jag inte tänker avslöja =D så har jag hittat ett drömställe som är fyllt med vackra stora och maffiga fläderbuskar. De vajar så vackert i vinden och liksom bara väntar på att få sina blommor plockade och bli flädersaft...
Så i dag har jag plockat ett 40-50 tal fläderblommor och för första gången i mitt liv påbörjat projektet "Hemmagjord Flädersaft"! Så spännande!
Jag blev lite kreativ i processen så "receptet" innehåller:

  • 40-50 st fläderblomsklasar 
  • 4 citroner
  • 1 lime
  • 4 stjälkar rabarber
  • 1,5 kg socker
  • 2 l vatten
Inspirerad av Anna Vattenkannas recept så skippade jag konserveringsmedel fast jag behöll socker eftersom tanken är att kunna bjuda gäster på saften och de brukar inte vara så antisocker / sött som jag är. Däremot tänkte jag prova en liten sats med bara lime, vatten och fläderblommor, för att se vad jag tycker om den. Visst är det en härlig blandning av sommar och färg nedan?
Kan det här bli sommarens godaste flädersaft?
För ett par dagar sedan fick jag en hel hög rabarberstjälkar från en fin vän. Mycket uppskattat! =D Så jag passade på att även skörda ett tiotal stjälkar från vår egen rabarberplanta i trädgården. Plantan fanns här i trädgården när vi flyttade hit och jag tror den är ganska gammal. Men den skulle nog behöva lite kärlek och omtanke tror jag, för att ge större och bättre skördar.

Så två flugor i en smäll - jag satte igång och skivade rabarber för att även försöka mig på rabarbersaft! Ska man göra det kan man lika väl göra det ordentligt! Hihi! 
Flädersaften ska stå och dra i ett par dagar men rabarbersaften ska bara stå och dra en dag så den tar jag tag i imorgon! Spännande!

Brukar du som läser göra någon sommarsaft, sylt eller liknande av något du odlar?

Kan det här bli sommarens godaste rabarbersaft kanske?

7 kommentarer:

  1. Åh så gott det ser ut!

    I syltsockret finns pektin som gör att konsistensen blir helt perfekt. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar göra saft på svartvinbärsblad o citron. Jätteläskande. Hälsningar från Gunilla från Hälsingland

    SvaraRadera
  3. KAMPANJ Just nu bjuder vi på dekor till din postlåda, börja med att välja önskad stil på texten, sen skriver du in önskad text i rutan. Önskar du ett speciellt ...



    Postlåda

    SvaraRadera
  4. Dekor till brevlåda med namn, gata, nummer och ingen reklam tack, 199kr. Boxart erbjuder postlådor, dekorer, klistermärken, text till brevlåda, husnummer.



    Brevlåda

    SvaraRadera
  5. Dekor till brevlåda med namn, gata, nummer och ingen reklam tack, 199kr. Boxart erbjuder postlådor, dekorer, klistermärken, text till brevlåda, husnummer.



    Brevlåda

    SvaraRadera

  6. KAMPANJ Just nu bjuder vi på dekor till din postlåda, börja med att välja önskad stil på texten, sen skriver du in önskad text i rutan. Önskar du ett speciellt ...

    Postlåda

    SvaraRadera


  7. KAMPANJ Just nu bjuder vi på dekor till din postlåda, börja med att välja önskad stil på texten, sen skriver du in önskad text i rutan. Önskar du ett speciellt ...

    Postlåda

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!