måndag 9 juni 2014

Storasysters dagisodling...

I förra veckan kom storasyster hem med två späda plantor från dagis. Under våren har de på avdelningen planterat tomatfrö och paprikafrö tillsammans med barnen som de sedan har fått ta hand om och se växa sakta men säkert. Jag är väldigt glad att de gör sådant här på hennes avdelning. Hade vi haft möjligheterna så hade vi gärna valt att ha storasyster på ett utedagis eller iallafall ett dagis med miljö/ekologi profil. Men nu har vi inte den möjligheten där vi bor så då är sådana här små odlingsaktiviteter väldigt positivt tycker jag.

Plantorna kommer att odlas i kruka och det är dags för de båda plantorna att få komma ner i större krukor så det har jag pysslat med idag. Det hade varit jätte kul om plantorna gav mycket skörd - då blir storasyster stolt - det är ju "hennes" krukodling!

En tomatplanta och en paprikaplanta som kom hem från förskolan förra veckan...

Hoppas här kan bli många många paprikor som kan läggas på grillen i sommar!

Jag undrar vilken sorts tomatplanta det är? Ska bli kul att se vad det blir för sorts tomater.
I vårt förra hus hade jag en sommar 7 paprikaplantor mot en södervägg och herregud vad de växte!!! Det var så läckert att se de röda klickarna mot den vitkalkade solväggen!! Vi hann knappt att äta upp skördarna från paprikaplantorna så vi gav bort en del. Det brukar uppskattas... :-)
En grillkväll gjorde vi en blandsallad gjord enbart på hemodlade grönsaker - 3 olika salladssorter, tomat, paprika och rödlök - det finns ju inget godare än mat man odlat själv!!!

Mums fillibabba!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!