söndag 8 juni 2014

Trädgårds-mindfulness...

Vi tog med lavendel, klematis och en funkia från vår trädgård i vårt förra hus. Lavendeln klarade inte sig men det var nog mest för att det tog för lång tid innan de kom ner i jorden... :-(

Vår lila klematis har klarat sig över förväntan och blommar och växer som aldrig förr - helt underbart!
Funkian planterade jag i rabatten där det finns mest skugga. Den kan nog räknas som en halvskugga-rabatt skulle jag tro. Och OJ vad funkian trivs! Den växer verkligen som "ogräs" och breder ut sig så majestätiskt med sina breda gröna vackra blad - jag älskar den! Det är alltså ingen ny eller ung planta men jag har ALDRIG sett den blomma - förrän nu!!! Det är dessutom inte en eller två blomknoppar på funkian utan SJU!!! Ska bli fantastiskt att få se hur blommorna ser ut i full blom.

Har du sett vilken underbar vacker vågkant på funkiabladet? Så vackert!!!

En av de 7 blomknopparna på funkian - jag väntar med spänning på att få se den blomma!

Funkia blomknopp rakt ovanifrån...

Som estet och kreativ människa blir jag ju helt till mig när jag får se de där vackra linjerna på ett funkiablad. Vilken inspiration!!! Som den trädgårdsamatör jag är har jag aldrig sett en funkia blomma så jag är alldeles hänförd av blomknopparnas spännande former, linjer och färger! Jag kan knappt vänta på att blomknopparna ska slå ut. Fast jag njuter varje dag av att få se funkia- knopparna växa och utvecklas! Och jag är glad att jag kan njuta av hela processen och inte bara när blommorna har slått ut - utan även av varje steg tills de slår ut. 
Jag känner mig så privilegierad att få uppleva detta och försöker njuta av varje sekund. Jag är annars väldigt dålig på att njuta av vardagens små saker. Jag har en tendens att istället hela tiden se framåt och ha fokus på målet ( som i detta fall kan vara när blomman slår ut i full blom ) istället för att även fokusera på vad som händer här och nu, alltså själva resan på vägen till målet. Men idag har jag lyckats! Jag tror vi kan kalla det trädgårdsmindfulness... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!