tisdag 10 juni 2014

Bokashi och sopuppdatering...

Idag var det dags för soptömning igen (känns inte som att det har gått en vecka redan!!!) och vårt sopkärl var knappt halvfullt - Knappt halvfullt!!! Trodde aldrig att vi hade så pass mycket köksavfall!  Helt sjukt att man slänger så mycket mat och köksavfall!

Ja men det säger mig i allafall att vi är på rätt väg. Den första Bokashi hinken är nu full och är satt på jäsning i några veckor. Våra matrester är ganska blöta - främst för att vi pressar så mycket frukt-och grönsaksjuicer. Så vi måste lägga i mer tidningspapper i den andra hinken för att suga upp mer vätska än vad vi gjorde i den första hinken. Det luktade lite mycket sopor när jag lyfte på locket (storasyster var nyfiken och ville se) så jag lade på mer papper som kan suga upp fukt och vätska så hoppas jag att det ska bli bra. Får nog lyfta på locket till den första hinken igen och kolla i kväll. Spännande och intressant att se hur det ska gå!

Jag har precis lagt en beställning till på bokashi.se. Jag slog till med en större hink och dessutom med en tappkran. Jag hoppas det kommer underlätta eftersom vi har så blöt mat. Så får man dessutom flytande näring till husets andra växter. Goodi goodi!

En ny Bokashi hink är inhandlad hos Bokashi.se och det är även härifrån bilden kommer!

7 kommentarer:

  1. Så fiffig grej. Det där kanske är värt att ta en närmare titt på.

    Förresten gillar jag bilden du har högst upp på bloggen. Den är jättehärlig! :-)

    Må så gott

    SvaraRadera
  2. Åh, så bra! Nu gick det att kommentera! Har försökt förut några gånger, men då har det inte velat.
    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ellinor! Tack för dina kommentarer! Vad roligt att du tittar in! Vi tänkte att det skulle vara en kul bild som speglar vem vi är och våra intressen. :-) Pappa - fotboll, lillasyster - bebis, jag - träning o natur, storasyster - prinsessa... :-)

      Ja ta en närmare titt på Bokashi - det är ett väldigt intressant alternativ till vanlig kompostering. Vi har precis börjat, men är redan positivt överraskade. Ska bli väldigt kul att se hur det fungerat när man hållt på ett tag.

      Ha det fint!

      Radera
  3. Men vilken grej! Gick in och kollade på deras hemsida på en gång! :D Kan tänka mig att vi snart har en sådan här hemma också!

    Gillar din blogg! Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst verkar det superbra! Vi är väldigt nöjda än så länge. Ska bli kul att få se om vi kan skapa en egen liten "jordfabrik" här hemma... =)

      Ha det fint!

      Radera
  4. Vilken underbar bild du har som "header"!
    Och tack för din snälla kommentar på min blogg.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!