torsdag 24 juli 2014

Odla egen ingefära i kruka - går det?

Jag älskar ingefära! Jag kan ha ingefära både i matlagning, när jag pressar juicer och i vanligt dricksvatten. Så varför har tanken aldrig slagit mig att odla egen ingefära?? Anledningen till att jag kom på det just nu är att jag hittade en ingefära hemma i skafferiet som hade börjat utveckla utväxter, eller ja jag vet inte vad de heter men ni förstår vad jag menar om ni tittar på bilderna nedan. Spännande tänkte jag! Det har jag aldrig varit med om, så jag började googla efter information om hur man odlar ingefära och snubblade över en hemsida om just detta. På hemsidan finns all information man behöver veta för att odla sin egen ingefära - både i rabatt och i kruka. Det står till och med råd om hur man odlar ingefära i kallare klimat!

Jag inser såklart att det inte är det ultimata att odla en exotisk växt som ingefära i Sverige... Men jag måste ju prova när en möjlighet som denna dyker upp! Jag planterade ingefäraklumpen i en svart spann med lecakulor i botten och dräneringshål. Jag använde ekologisk planteringsjord uppblandat med lite sand och planterade ingefäran ca 5 cm djupt - precis som det stod på hemsidan ovan. Så i typ två veckor har jag nu gått och glott på den där svarta spannen... Den svarta jorden har stirrat tillbaka och jag har undrat vad som egentligen pågår därunder... Så igår så hände det! Två små skott tittade upp ur jorden och jag blev världens gladaste!! Så himla roligt!!

OM det går hela vägen så tänkte jag låta bli att skörda någon ingefära nu det första året och låta ingefäraklumpen verkligen växa till sig. Då skördar jag först nästa år - förutsatt såklart att ingefäran överlever vår skånska vinter... Hu - hoppas det! Det hade varit så läckert!!!

En inglasad balkong eller uterum borde vara det ultimata för att odla ingefära i kruka här i Sverige. Vi har varken eller, men jag ger det ett försök ändå!!




4 kommentarer:

  1. Högst intressant, jag hoppas att det går vägen för dig, för då ska jag också! :D

    SvaraRadera
  2. Vi odlar också ingefära här hemma! Riktigt roligt! Läste i länken att om man låter plantan vara under två år så är chansen att det kommer blommor. Men det kanske blir till nästa gång vi odlar för vi vill nog skörda senare i år. Spännande! Lycka till! :)

    SvaraRadera
  3. Spännande!! Hade ingen aningen om att man kunde odla ingefära "själv".

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag hittade inga kontaktuppgifter, så jag kommenterar istället. Skulle ni vara intresserade av ett betalt bloggsamarbete? Maila mig.

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!