söndag 1 juni 2014

Djur i trädgården

Oftast är det ju positivt med djur i trädgården, eller hur? Jag har 3 bilder på ganska harmlösa djur som går att finna i vår radhusträdgård. Den sista är ju så klart min favorit!

Ser du den flitiga lilla myran?
Sniglar med skal är extra uppskattat av storasyster!
Precis som Ferdinand under korkeken ligger Amanda under äppelträdet och njuter...

Jag har dock hittat mindre önskvärda djur i trädgården såsom ollonborre, bladlöss och som jag tror - mördarsniglar... Ollonborrarna känns ok, eftersom det inte alls var en stor mängd. Det var bara några stycken  som jag hittade när jag grävde under äppelträdet. Än så länge har de inte gett sig på gräsmattan vad jag vet iallafall... Bladlöss fick jag med från grannens växter och det är väl det negativa med att få växter från andras trädgårdar - du får även med eventuella gäster och sjukdomar. I och för sig har jag ju lyckats med detta med växter jag köpt från Plantagen också. Så numera försöker jag att köpa växter - både inomhusväxter och utomhusväxter på trädgårdsskolor / butiker som inte driver upp växterna för aggressivt och snabbt eftersom det skapar sjukdomar.

Sniglarna jag hittar - alltså de som jag tror är mördarsniglar - ja, vad ska jag göra med dem... Jag dödar dem så fort jag hittar dem men det är många.... =( Tycker inte om att döda dem...

På framsidan av radhuset tror jag iallafall att vi ska slippa sniglar eftersom jag planerar att ha upphöjda odlingsbäddar där. Dessutom är ju hela uppfarten stenlagd och det borde ju inte vara det ultimata för sniglarna, men man vet ju aldrig. Jag ska göra det så svårt som möjligt för dem iallafall... Med snigelskydd och singel så långt jag kan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!