lördag 31 maj 2014

Bokashi kökskomposten har kommit!

Yes! Paketet med Bokashi - kökskompostering kom för några dagar sedan! Jag har tvingat pappa i familjen att läsa in sig på vad det är, hur det fungerar och hur man gör. Så alla vet hur det fungerar.

Vi har redan börjat med kökskomposteringen och storasyster tycker det är jätte kul att lägga maten i "bokashin" som vi säger och sen strö på själva bokashi kliet. Jag rider på vågen och hoppas att hon ska tycka det är kul en bra tid framåt. =)

Ska bli kul att få visa henne hur man kan göra egen jord av sitt matavfall. Hon frågar ju varför vi gör det och då säger jag att det ska bli jord som vi kan använda till trädgården och odla massor av goda tomater och jordgubbar med - då blir hon entusiastisk!

Trädgårdstunnan är numera upphämtad av SITA så nu slipper vi det åbäket och slipper även den avgiften. Mitt mål är att kunna minska sopkärl också, även om pappa inte tror att det är möjligt... Men vi får se. Ska bli kul att se om Bokashi kan göra någon märkbar skillnad för vår sopmängd. Jag hoppas verkligen på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!